Download vores 2021 produktkatalog

Aftalestyring

Det er Datatilsynets erfaring, at en del dataansvarlige har haft udfordringer i forhold til 1) at få indgået skriftlige databehandleraftaler med sine databehandlere samt 2) at få påset behandlingssikkerheden hos sine databehandlere.
Kilde: Datatilsynet

Når jeres organisation har med persondata at gøre, eksempelvis i forbindelse med løn- og personalearbejde, ligger ansvaret for behandlingen af data hos den dataansvarlige. Når jeres virksomhed bruger 3. part – for eksempel et lønbureau eller en it-leverandør – gør du brug af en databehandler. Det er således jeres organisations ansvar, at at databehandleren lever op til GDPR-reglerne.

enablor gør det muligt, som del af registreringen af oplysninger om 3. parts behandling af data, at der kan oprettes og administreres databehandleraftaler. Aftalerne kan sættes i relationer til systemer og behandlinger, og der kan oprettes tilsyn, der periodisk efterser sikkerhed hos databehandleren. 

Dette sikrer jeres organisation en systematisk tilgang til alle typer databehandleraftaler. enablor sørger for at centralisere alle jeres databehandleraftaler i en digital løsning, hvor tilsyn gøres periodisk og effektivt.

Generelt bærer de eksisterende dataudvekslingsløsninger præg af at være etableret over tid, før der kom fokus på GDPR-mæssige restriktioner som dataminimering, overblik og aftalestyring. Løsningerne er desuden bygget på gammel teknologi med tekniske udfordringer ift. performance, fleksibilitet mv. – Kilde: Kommunernes Landsorganisation

Vi har mange års erfaring indenfor ledelsessystemer for informationssikkerhed og har en dokumenteret baggrund, hvor vi har optimeret en lang række organisationers tilgang til deres it-sikkerhed. Book et møde med en af vores konsulenter, og lad os se om vi kan skabe værdi for jeres organisation.